Realfagsdag ved DNSR

Realfagsdag ved DNSR

I dag har det vært realfagsdag på DNSR, en dag som er litt annerledes enn vanlig. 

Elevene har gått i grupper for å jobbe med realfag på en litt annen måte enn de vanligvis gjør. Siden kunnskapsløftet ble vedtatt i 2004 har norske skoler jobbet hardt for å forbedre realfagskompetansen blant elever.

-      I dag går nesten én av fire elever ut av ungdomsskolen uten å kunne regne skikkelig.          ”Det må vi gjøre noe  med”, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen, og viser til          regjeringens nye strategi  «Tett på realfag».

Denne realfagsstrategien har fire overordnede mål:

·      Barn og unges kompetanse i realfag skal forbedres.

·      Andelen barn og unge på lavt nivå i realfag skal reduseres.

·      Flere barn og unge skal prestere på høyt og avansert nivå.

·      Barnehagelæreres og læreres kompetanse i realfag skal forbedres.

Realfagsdagen har vist seg å være en suksess, og elevene har vist interesse for realfag. Det var mye å gjøre. Barneskolen fikk jobbe med måling, statisk elektrisitet og vakuum, mens ungdomsskolen jobbet med mattenøtter, terninger, hastighet osv.

-       ”Greit med variasjon”, sier Adrian (9. trinn) og Are (8. trinn)

-       ”Forskjellige oppgaver, og noen er litt mer utfordrende”, forklarer Aurora (8. trinn)

-       ”Måling er kjempegøy!” , sier Vanessa (4. trinn), Leah (5. trinn) og Andreas (6. trinn)            begeistret.

-       ”Mer sosialt”, poengterer Carlos (8. trinn)

Ikke bare elevene er begeistret over realfagsdagen, det er også en lærerik og gøy dag for lærere.

-       ”Lærerikt og nyttig for oss som ikke er realfagslærere og”, bemerket Einar,                            kontaktlærer 8. & 9. trinn.

-       ”Gøy med litt psykologiske oppgaver”, sa Hanne-Line, kontaktlærer 10. trinn.

Alt i alt har dette vært en gøy og annerledes dag for både elever og lærere. De har jobbet med realfag på en litt mer aktiv måte enn vanlig, som gjør at elevene interesserer seg mer for realfag enn vanlig. Det er en morsommere del av realfag enn bare teori.

Tilbake til oversikt