Fra Steve McQueen til DNSR

Fra Steve McQueen til DNSR

(Veien er kortere enn man skulle tro)

Mens mange av elevene på vg2 og vg3 konkurrerer om gjeve priser på årets GründerExpo 2017 i Lillestrøm, jobber noen av de gjenværende elevene med amerikansk populærkultur fra rett etter 2. verdenskrig. Temaet innbyr gjerne til refleksjon rundt mainstreamideer, holdninger, perspektiver og bilder vi ser i samfunnet, og USA sin filmindustri var i en klasse for seg selv på 50-tallet.

James Dean har vært, er og kommer alltid til å være det ultimate mannlige stilikonet, og det skjønner vi etter Rebel Without a Cause. Å se Dean som ulykkelig og usikker, men godhjertet, er en erfaring i livet, selv i 2017, og vi lar oss imponere.

Etter den søte kløe, kommer den sure svie, heter det, så etter filmen må vi analysere karakterene og miljøet. Dramaturgien skal vi også innom, og hvilken ramme for arbeidet passer vel bedre enn McDonald’s, kjeden som hver dag serverer nærmere 60 millioner gjester i over 119 land. Kjeden ble forresten stiftet på 50-tallet, samme periode som lærestoffet vi jobber med, og menyikonet til McDonald’s stammer selvsagt også fra USA.

Mens vi drøfter, svarer på spørsmål og tygger hamburgere, kan du tygge på hva James Dean, Steve McQueen og VG3-elevene har til felles i dag.

Ut på tur – (nesten) aldri sur

Tilbake til oversikt