Dette er nok et spørsmål mange lurer på....?
Vel, her er en megabra oppskrift fra geografiklassen på vg1!
- Sjekk at munnbind er på plass, alle hender er full av antibac og du har noe å notere på
- Faglærer, og kjøkkensjef, Guri, bruker en økt til forelesning der ulike begreper og sammenhenger blir forklart - her er det viktig å ta seg god tid, la råvarene synke inn.....
- Elevene (les: kokkelærlingene) noterer, og stiller spørsmål underveis – de blir kjent med alle ingredienser som må være med for å få perfekt resultat
- Når alle råvarer er på plass er det tid for å bake...
- Elvene tar med seg all kunnskap og går ned til trappa rundt banen (husk ny runde med antibac)
- Her må de samarbeide i par....vi skal bare være 2 stk sammen, da vi vet at “jo flere kokker, jo mer søl......”
- Hvert kokkepar får utdelt en tekst/oppskrift med “hull”. I tillegg får de en bunke med begrep – som skal fylle hullene i teksten.....spenningen stiger......vi har 50 ingredienser (begreper) i denne retten.....her må man være kjapp og løsningsorientert
- Kjøkkensjef, Guri, og souschef, HL, har full kontroll på oppskriften, og står nederst i trappa med den korrekte framgangsmåten....(litt Gordon Ramsey –style....)
- Kokkelærlingene møtes på hver din benk på lekeplassen (les “kjøkkenbenk i dag”) og går gjennom teksten/oppskriften
- Lærlingene vet at det er kult å klare å plassere alle ingredienser på rett plass, i rett tid, og bake den perfekte “jordkaka”..., men det er lov å “ringe en venn.....”
- Når elevene er usikre på hvilket begrep/råvare som skal brukes kan de gå ned alle trappetrinn, møte sjefskokkene, og spørre om råd...(fysisk)
- Når de har fått svar må de gå OPP alle trappetrinn og dele viktig informasjon med partner og følge videre oppskrift
- Det er 10 minutter igjen til “jordkaka” må serveres til kjøkkensjef Guri!
- Mens “jordkaka” får sine siste minutter i ovnen røper kjøkkensjefen HVA som er riktig rekkefølge på alle ingredienser........kokkelærlingene (les elevene i vg1 som studerer geografi) følger nøye med på egne notater for å sjekke om de har fått alt på plass
Konklusjon?
Vel, vi er på veldig god vei til å bake en perfekt “jordkake” - og elevene i vg1 har lært masse om jordas indre og ytre krefter samstundes som de har fått gå noen runder opp og ned trappa på banen. To økter geografi på vg 1 resulterte i økt kunnskap i faget, fysisk aktivitet (det tar litt på å gå opp og ned trappene på banen), litt konkurranseinstinkt ble vekket, men mest av alt hadde vi en megakul time (siste økt på en fredag!!!! Hallo?). Mål videre? Vi fortsetter å lytte til kjøkkensjefen, tar i mot gode tips for å forbedre resultatet og styrer rett mot hovedmålet: å bake den perfekte “jordkaka” ved å kunne gjøre greie for hvordan indre og ytre krefter har dannet ulike landskap, og utforske og gi eksempel på hvordan mennesker som bor der, kan utnytte ressursene.
To be continued....
Skrevet av Hanne Line