Fremtiden ligger i det digitale

Fremtiden ligger i det digitale

Monica har brukt verktøyet Lesemester i mange år. I vår har vi tatt i bruk og prøvd det ut på DNSR.

Vi gjennomførte lesekonkurranse i mars og det var stort engasjement blant elevene. I dette intervjuet forteller Monica hvordan hun bruker Lesemester i undervisningen.

Bokglede med Lesemester

Monica Berntsen, lærer ved den norske skolen i Rojales i Spania, tar ikke de digitale fremskrittene i den norske skolen for gitt.

Hun har i mange år vært pådriver for digitale undervisningsverktøy, og bruker flittig tjenesten Lesemester i sin undervisning. Verktøyet gir tilgang til over tusen e-bøker for barn og unge, og har mange nyttige funksjoner i undervisningssammenheng. Blant annet kan elevene delta i quizer, få poeng for fremgangen og lytte til innholdet i lydbokformat.

Ikke overraskende har Lesemester opplevd en enorm vekst etter at korona-tiltakene ble satt i gang. Før hadde de 1000-2000 daglige brukere fordelt på drøyt 250 skoler. Etter hvert som fjernundervisning ble nødvendig, har dette steget til 16-18 000 brukere på over 2000 skoler.

– En utfordring ved vanlig undervisning er at vi sjelden har nok eksemplarer til alle elevene og ikke alle opplever den samme mestringsfølelsen av å lese. Sånn sett er Lesemester et genialt verktøy. Elevene leser samme bok, de sanker poeng og får lesevenner gjennom tjenesten.

Siden lanseringen i 2017 har Lesemester fått et stort utvalg bøker på alle tre skriftspråkene som brukes i Norge: bokmål, nynorsk og samisk. Også en rekke engelske bøker tilpasset barn og unge har funnet veien inn i de digitale bokhyllene. Både skjønnlitteratur og fagbøker finnes for ulike ferdighetsnivåer.

– Lesemester er en portal som motiverer elevene til å lese mye og ofte. Tjenesten kan gi lærerne god innsikt og analyse i lesetempo, de ser hvor elevene faller av og kan følge opp leseforståelsen gjennom quizer, sier Rune Vindenes, daglig leder i Lesemester.

Monica Berntsen er glad for at digitale verktøy som Lesemester er blitt såpass utbredt i Norge.

– Jeg kan opprettholde leselekser og er trygg på at alle elevene har tilgang til bøkene. Dermed faller ikke denne delen av undervisningen vekk under krisen. Fremtiden ligger i det digitale, fastslår Berntsen.

(Hele saken kan du lese her:https://www.theexplorer.no/no/stories-pa-norsk/technology/norsk-edtech-hjelper-skolebarn-gjennom-koronakrisen/?fbclid=IwAR0JDQoTDZ2Vf1Yanz10-yRK4Tsa5Yal4IwDUePVaJDdsi4qTolQcogUcoc)

Tilbake til oversikt